Festivalblog #julidans: Achter de schermen bij Virginie Brunelle

Het decor is strak wit: de vloer, de wanden. Aan de belichting wordt nog gewerkt. Het heftige spel van schaduwen ontstaat aan het einde van het maakproces van Foutrement (Verneukt). Het is vrijdagmiddag en ik maak alleen wat kleine stukjes mee van de sidekick van de openingsvoorstelling van Julidans, om 19.00 uur op 1 en 2 juli in het theater van De Melkweg.

Wat ik zie is heftige, theatrale dans. Eén man, twee vrouwen, in wisselende duo’s; soms gecombineerd met een derde. Ik zie o.a. de Jezus-aan-het-kruis-posities van één van de twee vrouwen – die andere vrouw dus, die toekijkt. Ondertussen klinkt luidt Händel’s Messiah. Maar laat je niet bedriegen: het thema van haar voorstelling is overspel maar gaat níet over slachtoffers en daders. Ze onderzoekt in haar choreografie de krachten van de passies waardoor mensen worden gedreven, zegt Virginie Brunelle, “het gevecht tussen deze gepassioneerdheid en de rede”. Ze onderzoekt zo te zien ook de grenzen van heersen en volgen, van seks en geweld.

Ze is klein, jong en frêle, en met haar halflange, donkere, in een pony geknipte haar, knalrode vestje en zwart getailleerde korte jurkje steekt ze prachtig af tegen het rechthoekige, kale witte decor. Ze geeft haar dansers een paar aanwijzingen. De man, Simon-Xavier Lefebvre, is niet helemaal afgetraind. Er zit nog vet op de spieren. Hij heeft een goed gevormd, stevig lichaam, en zijn ongecompliceerde witte onderbroek benadrukt het type man dat hij verbeeldt; grof, dierlijk, seksueel. Ook zijn vrouwelijke tegenspeelsters, Isabelle Arcand en Claudine Hébert, maken niet de indruk uit de danswereld te komen. Maar dat ze op spitzen kunnen dansen, bewijst het tegendeel…

Ik zit aan een tafeltje en praat met Virginie en Simon-Xavier. Virginie, zegt Simon-Xavier, komt altijd op de repetitie met een visie. “Ze heeft van tevoren allerlei aantekeningen gemaakt met posities en bewegingen. en ze vraagt aan ons om daarmee aan het werk te gaan. Zij borduurt daarop weer verder.” “Ik zoek naar ‘plaatsen’ waar de passies in ons lichaam en in onze bewegingen, vorm krijgen,” begrijp ik. Of het publiek geshockeerd is door de rauwheid van haar werk, de onverbloemde seksualiteit? “Wat mensen ervan vinden, is hun eigen zaak.” Haar gaat het alleen maar om de resultaten van dit bewegingsonderzoek. “Virginie geeft geen antwoorden. Het gaat haar om de vragen.”

Het valt mij op hoeveel jonge(re) mensen het politieke gehalte van hun werk niet zien of niet willen zien. Maakt het uit dat ‘in mijn tijd’ (jaren 70 & 80) zichtbaar gemaakt werd hoe/dat het persoonlijke ook politiek was, omdat elke persoonlijke emancipatie politieke gevolgen had, en omgekeerd: dat de politiek de grenzen van persoonlijke emancipatie bepaalt? En dat het nu negatief beladen is om geëngageerd te zijn?

Hoe het ook zij, Brunelle werpt wel een stevige rots in het rimpelloze water van de seksuele schone schijn. Je moet door een voorstelling als deze wel geraakt worden, je kunt niet bij de esthetiek alleen blijven hangen. Daarvoor is ie veel te lichamelijk en te ruig. Je gooit niet zomaar iets de wereld in onder het toeziend oog van een publiek. Ze laat mensen dansen om (ook) meer dan dat in beweging te zetten.

Tekst: Monique Greveling – Foto: Tobie Marier Robitaille

Lees ook:Festivalblog #julidans: Even introduceren
Lees ook:Festivalblog #Julidans: Wie komt er voor Julidans in beweging?
Lees ook:Festivalblog #julidans: Hedendaagse Afrikaanse dans begrijpen
Lees ook:Het échte verhaal over Carmen
Lees ook:Festivalblog #julidans: Werters déja vu

1 Reacties // Reageer

One thought on “Festivalblog #julidans: Achter de schermen bij Virginie Brunelle

  1. Wim van IJzendoorn

    Zaterdagavond genoten van de prachtige voorstelling! Hopelijk komen jullie volgend jaar weer.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>