Werters en de dans voor de ledenmaten // Recensies

Werters gaat er goed voor zitten in Het Muziektheater in Amsterdam. Traces van Nederlands Dans Theater 1 staat op het programma met maar liefst twee wereldpremières en een herneming van Jirí Kylián uit 1994.

Marco Goecke begint de avond met zijn eerste werk voor het Nederlands Dans Theater 1: Garbo Laughs. Werters herinnert zich het werk Songs for Drella nog dat hij vorig jaar voor Scapino Ballet maakte en kreeg direct het ‘Oh ja’ gevoel. Goecke’s danstaal is zeer herkenbaar; korte, staccatoachtige bewegingen vormen de leidraad van zijn choreografieën. Armen, de romp, het hoofd, de benen. Kleine bewegingen met groots effect. Garbo Laughs doet Werters’ denken aan een natuurfilm. Met bomen die bewegen in de wind en zwarte vogels die over het podium fladderen. Goecke maakt dans voor de ledenmaten; niet het lichaam danst, maar de handen, het is moeilijk, er is weinig lijn te herkennen en ook de verbinding met de muziek is lastig. Het publiek is grotendeels razend enthousiast.

Na een korte pauze komt Bastien Zorzetto het podium op in een de solo Double You van Jirí Kylián. Een werk dat gemaakt werd voor Nederlands Dans Theater 3 en in 1994 in première ging. Ondanks dat dit werk al bijna twintig jaar oud is, is het niet out-dated. Zorzetto weet op de muziek van Bach zowel fragiliteit als kracht te laten zien. Het decor is sereen: Twee pendulums zwieren van links naar rechts en creëren een bijna hypnotiserende werking. Het is mooi om de tegenstelling in stijl te zien met het werk van Goecke. In Kylián zien we de dans van het lichaam.

Het is winter in Solo Echo, het laatste stuk van de avond van de ‘associate choreographer Crystal Pite’. Christal Pite wil in dit werk de sfeer van de winter oproepen. In het decor van neerdwarrelende sneeuwvlokken en onder begeleiding van twee sonates voor piano en cello van Brahms zorgen voor de melancholische sfeer van de winter. De choreografie is een dynamisch groepswerk waarin de plek van de individu in de groep centraal staat. Soms word je afgestoten, dan weer kijk je vanaf een afstand toe of ben je het middelpunt. Werters vindt het een mooie afsluiting van de avond waarin de groep van Goecke en de individu van Kylián samenkomen.

Tekst: Werters